Friday, November 2, 2012

Kisah dan telandan (Makrifat dan Syariat)


Salam,

Disini saya ingin berkongsi sedikit cerita yang pernah saya dengar dulu. renung-renungkan..=)

Pesan Guru :

Terjadi suatu peristiwa, seorang pemuda telah bertanya kepada guru tasawufnya tentang perbezaan antara orang-orang syariat dan orang-orang hakikat dalam memahami agama Islam dan kenapa ilmu hakikat tidak berkembang luas. Kemudian sang guru berkata..

“Untuk aku menjawab soalanmu itu wahai muridku, pergilah bertanya kepada kedua mereka akan dua persoalan ini iaitu yang pertama, adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya? Pergilah ke kampung sebelah kerana disana kamu akan menemui ulama syariat dan ulama hakikat. Bertanyalah kepada orang-orang kampung disana untuk mencari mereka.”

Akur atas arahan gurunya itu lantas si pemuda tanpa banyak bicara terus ke rumah ulama syariat yang terkenal dikampung sebelah dengan bertanya-tanya arah rumahnya kepada orang kampung. Sesampainya si pemuda itu dirumah ulama syariat tersebut dengan ramah mesra si pemuda diajak masuk ke dalam rumah yang serba sederhana itu. Sang ulama syariat kelihatan kemas berjubah putih dan berserban, ditambah raut wajahnya yang bersih tanda beliau seorang yang soleh. Si pemuda dilayan seperti anak sendiri dengan dijamu makan malam sebelum sesi dialog dijalankan. Usai makan malam terus sahaja sang ulama syariat memulakan bicara.

“Ada urusan apa sehingga kamu bertandang ke rumah saya ini wahai anak muda?”

Tanya sang ulama syariat dengan nada yang redup.

“Sebenarnya saya ingin mendapatkan jawapan diatas dua persoalan yang ingin saya ajukan berkenaan dengan agama Islam kita ini kepada ustaz. Soalannya ialah adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya?”

Setelah diam sejenak lalu sang ulama syariat menarik nafas dalam-dalam dan dengan tenang memberikan jawapannya.

“Ya, Allah itu memang berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah wajib.”

Setelah mendapatkan jawaban daripada ulama syariat itu maka pemuda itu pulang sambil hatinya berazam untuk bertemu dengan ulama hakikat pula. Keesokkan harinya si pemuda mula merayau-rayau dikampung itu untuk mencari sang ulama hakikat. Puas bertanya dengan orang kampung maka tengah hari itu si pemuda bertemu dengan seorang makcik yang akhirnya bersetuju menunjukkan beliau dimana sang ulama hakikat berada.

Sesampainya ditempat yang dituju kelihatan seorang lelaki tua sedang membersihkan halaman rumahnya yang luas dihiasi taman bunga yang cantik. Rumahnya begitu besar dan mewah. Sang ulama hakikat yang berkulit gelap itu kelihatan memakai pakaian yang agak lusuh berbanding rumahnya yang begitu mewah. Sudah sepuluh minit si pemuda berbual-bual ringan dengan sang ulama hakikat namun kelihatan seolah-olah tiada tanda-tanda sang ulama hakikat mahu menjemput beliau masuk ke dalam rumahnya yang mewah itu.

“Ada apa urusan nak jumpa saya ini?”

Tanya sang ulama hakikat itu sambil tersenyum. Kemudian si pemuda bertanyakan soalan yang sama sebagaimana yang ditanyakan kepada sang ulama syariat.

“Sebenarnya saya ingin mendapatkan jawapan diatas dua persoalan yang ingin saya ajukan berkenaan dengan agama Islam kita ini kepada ustaz. Soalannya ialah adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya?”

Kelihatan sang ulama hakikat tersenyum sahaja mendengar soalan itu lantas dengan tahkik beliau menjawab..

“Wahai anak muda ketahuilah yang sebenarnya bahawa Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah haram.”

Terperanjat besar si pemuda mendengar jawapan sang ulama hakikat yang bersahaja itu. Sukar rasanya si pemuda mahu menghadam jawapan yang baru disampaikan kepadanya itu. Tanpa berlengah-lengah maka si pemuda itu mohon undur diri kemudian pulang ke rumahnya dengan seribu persoalan yang berlegar-legar dibenak kepalanya.

Sebagai seorang muslim taat yang baru hendak menjinak-jinakkan diri dengan dunia tasawuf, si pemuda berasa keliru dengan jawaban yang diberikan oleh sang ulama hakikat. Setahu beliau pelajaran tasawuf itu bersangkutan dengan ilmu hakikat dan ma’rifat. Mendengar jawapan daripada sang ulama hakikat itu membuatkan si pemuda berasa takut untuk meneruskan pelajaran tasawuf dengan gurunya dan mengambil keputusan untuk tidak lagi berguru dengan guru tasawufnya lantas mengambil keputusan untuk berguru dengan sang ulama syariat. Beliau mulai meragui perjalanan ilmu hakikat dan dalam hati beliau bergumam..

“Kalau nak dibandingkan dari segi akhlak pun akhlak sang ulama syariat lebih bagus daripada akhlak sang ulama hakikat. Walaupun sang ulama syariat hidup dalam keadaan sederhana namun aku dijemput masuk ke dalam rumahnya lantas dijamu dengan makanan yang enak berbanding sang ulama hakikat yang kedekut.. sudahlah tidak dijemput masuk ke dalam rumahnya, setitik air pun tidak diberinya malah dengan dirinya sahaja pun sudah kedekut. Lihat sahaja pakaiannya yang lusuh itu.”

Keesokkannya, si pemuda dengan tergesa-gesa menuju ke rumah sang ulama syariat dan menceritakan kepada beliau hasil dialognya dengan sang ulama hakikat. Mendengar penjelasan si pemuda, sang ulama syariat berasa marah lantas mengarahkan anak-anak muridnya untuk menangkap sang ulama hakikat. Maka dengan sekejap sahaja penduduk kampung itu digemparkan dengan cerita bahawa sang ulama hakikat itu telah membawa ilmu sesat dikampung itu.

Sang ulama hakikat dapat ditangkap dengan bantuan orang-orang kampung. Tangannya diikat dibelakang lalu dipaksa untuk berjalan. Kelihatan terdapat segelintir dari orang-orang kampung yang bertindak memukul muka dan badan beliau serta tidak kurang juga ada yang melempari beliau dengan batu-batu kecil kerana tidak dapat menahan rasa marah. Pun begitu sang ulama hakikat tetap berdiam namun air matanya tak henti-henti mengalir. Mungkin beliau menahan sakit.

Tiba dihalaman rumah sang ulama syariat lalu dengan kasar tubuh sang ulama hakikat yang sudah tua itu ditolak dengan keras lantas beliau terdorong ke depan lalu jatuh tersungkur. Si pemuda yang sedari tadi menunggu dirumah sang ulama syariat terkejut dengan situasi itu. Beliau tidak menyangka sampai begitu malang nasib yang menimpa sang ulama hakikat sehingga diperlaku begitu. Namun apalah dayanya untuk mengekang kemarahan orang-orang kampung yang sedang meluap-luap itu. Kemudian setelah meredakan suasana, sang ulama syariat menghampiri sang ulama hakikat lalu bertanya kepada beliau..

“Benarkah anda menjawab ‘Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah haram’ sebagai menjawab pertanya pemuda ini?” sambil jari telunjuknya diarahkan tepat pada si pemuda.

Dengan tenang sang ulama hakikat menjawab “Ya”.

Kemudian sang ulama syariat bertanya lagi.

“Adakah anda masih dengan pendirian anda atau anda mahu bertaubat?”

Tanya sang ulama syariat tegas. Lalu dijawab dengan tenang oleh sang ulama hakikat..

“Untuk kesalahan yang mana lalu saya perlu bertaubat wahai hakim?”

“Untuk kesalahan anda yang mengatakan Allah tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya haram!”

“Oh begitu.. beginilah tuan hakim, pada saya jawapan saya itulah yang teramat benar namun jika tuan hakim tidak menyetujuinya tidak apa-apa dan terserahlah kepada kebijaksanaan tuan hakim untuk mengadili saya kerana tuan adalah hakim dinegeri ini.”

Habis sahaja sang ulama hakikat berkata begitu lantas beliau dilempari dengan puluhan sepatu oleh penduduk kampung dan ada juga yang berteriak agar beliau dibunuh. Sang ulama syariat terdiam dan merenung dalam seolah-olah memikirkan sesuatu yang berat. Akhirnya sang ulama syariat membuat keputusan agar sang ulama hakikat diberi tempoh sehingga esok untuk bertaubat dan jika tidak beliau akan dihukum bunuh. Setelah itu sang ulama hakikat diikat pada sebatang pokok nangka yang berada dihalaman rumah sang ulama syariat dalam posisi duduk menghadap kiblat sambil dikawal oleh beberapa orang-orang kampung.

Kini, saatnya pun telah tiba namun sang ulama hakikat tetap tidak mahu bertaubat daripada pendiriannya. Ramai yang merasa pelik dengan pendirian sang ulama hakikat dan yang lebih kusut lagi ialah fikiran si pemuda itu. Tiba-tiba si pemuda merasa kasihan dan merasa bersalah mengenang keadaan malang yang menimpa sang ulama hakikat adalah hasil daripada perbuatannya. Namun nasi sudah menjadi bubur. Perlahan-lahan si pemuda mendekati sang ulama hakikat untuk memohon maaf. Aneh.. kelihatan sang ulama hakikat itu hanya tersenyum dan dengan senang hati mahu memaafkan si pemuda. Ketika si pemuda itu mahu beredar tiba-tiba ia mendengar sang ulama hakikat membacakan sepotong ayat Al Quran dengan nada yang riang..

“Wa qul jaa alhaq wazahaqol baathil innal baathila kana zahuuqo.”

Ucap beliau berulang-ulang sambil memandang kearah seseorang lantas mukanya tiba-tiba kelihatan berseri-seri dalam senyuman yang menggembirakan. Si pemuda lantas menoleh kearah orang itu dan apa yang beliau lihat ialah kelibat bekas guru tasawuf beliau diantara celahan penduduk kampung yang ingin menyaksikan hukuman pancung yang bakal dijalankan. Tak lama kemudian hukuman bunuh pun dilaksanakan maka tamatlah riwayat sang ulama hakikat dibawah mata pedang sang algojo. Seluruh penduduk kampung bersorak gembira tanda kemenangan dipihak mereka yang berjaya membunuh seorang pembawa ajaran sesat.

Selang beberapa hari oleh kerana rasa ingin tahu yang meluap-luap maka si pemuda bersegera mengadap bekas guru tasawufnya. Si pemuda berasa hairan mengapa sang ulama hakikat membacakan ayat 81 daripada surah al-Isra’ seraya melihat kelibat bekas guru tasawufnya itu?.

“Wahai muridku, marilah duduk dihadapanku ini.”

Ujar guru tasawuf seraya melihat kedatangan muridnya itu. Si pemuda terkedu.. tidak tahu apa yang hendak dikatakan. Fikiran terasa kosong dan segala persoalan yang hendak diajukan terasa tiba-tiba hilang entah tertinggal dimana.

“Baiklah muridku, atas persoalanmu yang dahulu itu maka akan aku jawab sekarang ini.”

Lembut sahaja bicaranya.

“Adapun persoalanmu tentang perbezaan antara orang-orang syariat dan orang-orang hakikat dalam memahami agama Islam akan aku jawab seperti berikut. Yang pertama, orang syariat akan menjawab setiap persoalan melalui ‘bahasa’ ilmu syariat manakala orang hakikat akan menjawab setiap persoalan melalui ‘bahasa’ ilmu hakikat. Jawaban sang ulama syariat adalah benar menurut ‘bahasa’ ilmu syariat dan jawaban sang ulama hakikat juga benar menurut ‘bahasa’ ilmu hakikat.”

“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.

“Begini… adalah benar apabila sang ulama hakikat memberitahu kamu bahawa Allah itu tidak berkuasa sebab melalui peraturan ilmu hakikat, perkataan ‘Allah’ itu adalah dirujuk semata-mata sebagai isim bagi zat tuhan kita sahaja. Ini bermakna yang berkuasa pada hakikatnya adalah zat tuhan kita dan bukannya yang berkuasa itu isimNya. Perkataan ‘Allah’ itu pada hakikatnya adalah gelar bagi zat tuhan kita. Adapun gelaran itu hakikatnya adalah khabar maka khabar tiada ain wujud. Jika sesuatu itu tiada ain wujudnya maka mustahil dikatakan ia mempunyai kuasa. Adakah kamu faham?”

Si pemuda mengangguk lemah sambil merenung lantai.

“Adalah sesuatu yang benar juga apabila sang ulama hakikat memberitahu kamu bahawa sembahyang itu hukumnya adalah haram.”

“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.

“Begini… sebenarnya tiada ibadat sembah-menyembah dalam agama Islam namun yang ada Cuma ibadat solat. Ya, ianya adalah solat dan bukannya sembahyang. Cuba kamu fahamkan betul-betul maksud firman Allah dalam surah al-Kafirun ayat 6 yang bermaksud “Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku”. Ini menunjukkan cara ibadat orang kafir tidak sama langsung dengan cara ibadat orang muslim. Perkataan sembahyang itu adalah asalnya terbit daripada upacara ibadat masyarakat hindu-budha untuk menyembah tuhan yang bernama Hyang. Maka upacara ibadat itu dinamakan upacara sembahHyang. Solat itu bukan sembah dan tuhan kita bukannya Hyang tetapi Allah. Jadi kita sebagai orang muslim adalah haram sembahHyang kerana itu adalah ibadat penganut hindu-budha. Sesungguhnya solat itu bukan sembah tetapi solat itu ialah sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud, “Apabila seseorang kamu sedang solat sesungguhnya dia sedang berbicara dengan tuhannya…”.

Si pemuda semakin tertunduk.

“Jadi, adakah kamu sudah faham mengapa sang ulama hakikat itu berkata bahawa Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah haram?”

“Ya tuan guru, sekarang barulah jelas.”

“Yang kedua, orang-orang syariat mempelajari ilmu-ilmu hukum maka mereka menyelesaikan sesuatu masalah juga dengan hukum sementara orang-orang hakikat mempelajari ilmu-ilmu ma’rifatullah maka mereka menyelesaikan sesuatu masalah juga dengan Allah.”

Ketika ini lamunan si pemuda menyorot kembali peristiwa yang telah berlaku dimana kata-kata guru tasawuf itu ada benarnya juga. Memang benar sang ulama syariat telah menyelesaikan masalah yang berlaku dengan hukuman bunuh terhadap sang ulama hakikat sedang sang ulama hakikat menyelesaikan masalah antara dia dan si pemuda itu dengan kemaafan sesuai dengan sifat tuhan yang Maha Pemaaf dan Maha Pengampun.

“Adapun persoalanmu tentang kenapa ilmu hakikat tidak berkembang-luas maka akan aku jawab seperti berikut. Tidak berkembang-luasnya ilmu hakikat adalah disebabkan masih adanya orang-orang yang seperti kamu!”

Bentak sang guru tasawuf yang membuatkan darah si pemuda berderau.

“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.

“Kerana kejahilan kamu dalam memahami hal-ehwal hakikat terus sahaja kamu tanpa usul periksa menghukum sang ulama hakikat sebagai tidak betul dan berburuk sangka terhadap beliau lalu kamu memfitnahi beliau dihadapan sang ulama syariat sehingga sang ulama hakikat tertangkap lalu diseksa dan dipancung oleh kalian. Jika semua ulama hakikat sewenang-wenangnya dibunuh tanpa usul periksa justeru kerana itulah ilmu hakikat tidak berkembang-luas.”

“Tapi tuan guru, bagaimana saya tidak terkhilaf sedang akhlak sang ulama hakikat itu tidak mencerminkan beliau sebagai orang yang beragama! Sang ulama hakikat langsung tidak menjemputku masuk ke dalam rumahnya yang besar lagi mewah itu dan langsung tidak memberiku walau setitik air bahkan dengan dirinya sahaja pun amat kedekut. Lihat sahaja pakaiannya yang lusuh itu.”

“Awas lidahmu dalam berkata-kata wahai anak muda! Telahku katakan tadi bahawa kamu memiliki sifat buruk sangka. Ketahuilah bahawa rumah besar lagi mewah yang kamu lihat itu bukanlah milik sang ulama hakikat tersebut sebaliknya adalah milik majikan beliau dan beliau hanya mengambil upah sebagai tukang kebun disitu. Adapun pakaiannya yang lusuh itu maka itu sahajalah harta benda yang beliau ada dan beliau hidup hanya untuk mengabdikan dirinya kepada Allah.”

“Bagaimana tuan guru boleh tahu segala yang terperinci tentang sang ulama hakikat itu?”

Tanya si pemuda hairan.

“Kerana orang yang kalian bunuh itu adalah guru tasawufku maka dengan itu sebutir lagi permata yang indah telah hilang. Telahku jawab semua persoalanmu maka pergilah kamu kepangkuan guru syariatmu iaitu sang ulama syariat.”

Si pemuda itu terkejut lantas berkata…

“Tapi wahai guruku, aku telah insaf dan ingin kembali berguru denganmu wahai guruku.. terimalah aku kembali wahai guruku!!”

“Ketahuilah wahai anak muda, aku enggan mengambilmu adalah semata-mata kerana keselamatanmu dan bukan kerana aku membencimu.”

“Aku tidak faham akan maksud tuan guru??”

“Pergi sahajalah kembali kepangkuan sang ulama syariat kerana kamu akan selamat disana dan jangan kamu sesekali mengaku aku adalah gurumu kelak kamu akan mengerti akan maksud tindakanku ini.”

Dengan hati yang berat dan sayu si pemuda berjalan menuju ke rumah sang ulama syariat untuk berguru dengannya dan beliau diterima sebagai murid. Selang beberapa hari, keadaan kampung tiba-tiba kecoh kembali. Dengar khabarnya seorang lagi pengamal ilmu sesat telah ditangkap dan kali ini pengamal ajaran sesat itu berasal dari kampung sebelah. Dari kejauhan kelihatan berbondong-bondong orang ramai sedang dalam perjalanan menuju ke rumah sang ulama syariat sambil menyungsung seorang lelaki yang telah dikenalpasti sebagai pengamal atau guru ajaran sesat. Dari jauh si pemuda dapat saksikan lelaki itu dipukul dan ditendang malah ada yang membalingnya dengan batu-batu kecil sehingga pakaiannya koyak-rabak. Rupa-rupanya lelaki yang pakaiannya telah koyak-rabak itu adalah sang guru tasawufnya.

Maka mengertilah si pemuda itu akan maksud tindakkan sang guru tasawuf yang tidak mahu mengambil beliau sebagai anak murid dan beliau hanya mampu mengalirkan air mata sambil menahan sebak melihat sang guru tasawuf itu diperlakukan seperti itu. Esoknya hukuman pancung terhadap sang guru tasawuf itu dilaksanakan maka sebutir lagi permata yang indah telah hilang sirna dari negeri itu……… Didalam hati si pemuda merintih..

“Ya Allah.. berapa ramaikah lagi ahli tasawuf yang mesti dikorbankan semata-mata mahu membuatkan aku mengerti mengapa ilmu hakikat tidak dapat berkembang-luas? Cukup Ya Allah cukup kerana sekarang aku sudah mengerti….”

Sahabat dan Selamanya


Sahabatku..
Jika hari ini kau terlalu gembira,
aku pasti ia kerana Islam tercinta.
Jika hatimu sedih dan pilu,
tentu sekali kerana Islam tercela.
Masakini kau kn tertekan..ada kala terleka,
kerana hidupmu penuh dengan perjuangan tak terduga,
Seandainya lena panjangmu nanti mendahului kemenangan
perjuangan ini,
nantikan selautan keindahan dan kelazatan di sana nanti.
Teruskan Perjuangan..
Salam Ukhuwwah…

Duhai Teman Duhai Sahabatku



"Teman yang soleh, malunya mengatasi perawan,beraninya mengatasi pahlawan..cintanya bukan pada gambaran,rindunya bukan pada pertemuan, tetapi hatinya sarat dengan iman dan taqwa kepada Tuhan”


Hargailah bila bersahabat…
Maafkanlah bila terluka…
Fahamilah bila keliru…
Nasihatilah bila terleka…
Tegurlah bila tersilap…
Ingatilah bila kesunyian…
Itulah kehebatan ukhwahfillah…

Apabila kau ingin berteman…
Janganlah kerana kelebihannya…
Kerana mungkin dengan satu kelemahan…
Kau mungkin akan menjauhinya…

Andai kau ingin berteman…
Janganlah kerana kebaikannya…
Kerana mungkin dengan satu keburukan…
Kau akan membencinya…

Andai kau inginkan sahabat yang satu…
Janganlah kerana ilmunya…
Kerana apabila dia buntu…
Kau mungkin akan memfitnahnya…

Andai kau inginkan seorang teman…
Janganlah kerana sifat cerianya…
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan…
Kau mungkin akan menyalahkannya…

Andai kau ingin bersahabat…
Terimalah dia seadanya…
Kerana dia seorang sahabat…
Yang hanya manusia biasa…
Jangan diharapkan sempurna…
Kerana kau juga tidak sempurna…
Tiada siapa yang sempurna…
Kerana itu bersahabatlah kerana Allah…

Bertemu dan berpisah..Hidup dan mati hanyalah untukNya….



Berbicara Hang Tuah


Engkau moyang keramat sebuana Melayu
Tumbuh diperbatasan taat setia daulat,
merekod lagenda purba sejarah,
untuk sebuah bangsa yang tak akan lenyap.

Kuperasap bicara di tanah peraduanmu,
wangi menetaskan hikayat terkisah,
oleh masa silam kependekaran Taming sari,
gagah menghunus kesatriaan si derhaka,

Wahai moyang perkasa betubuh sasa,
kau dewa sealam tunggal riwayat dalang cerita,
bertuah tujuh petala langit, tujuh lipatan bumi,
pangeran berani, tugu kota warisan bangsa,

Kau rentas selat masa dengan derap gagah,
menujangi bibit Perjuangan Sahabat berlima,
langkahan pencak bertingkah jurus akur,
dan kau tunduk pada bicara fitnah, Lurus!!

Hei Hang Tuah lanksamana benteng seteru!
serulah sumpahmu ketelingan cucu cicit dunia,
biar tempang, bisu, capek, si petualang durja,
kerana ini Bangsamu,  kau bernih dan keringat!

Kami susur semangatmu segenap helai kasih,
sambil menjilat sejarah yang membuak darah,
lalu mengunyah sedalam sedar minda,
mengilham keperwiraan pada dada bangsa.....

 "TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA"

Thursday, November 1, 2012

Rahsia



Bagaimana Hendak ku serahkan 
zat rahsiaku kepada Mu
ini adalah persoalan besar

Engkau ucapkan: 
katakanlah: Roh adalah urusan Tuhanku.

Rahsia adalah rahsia 
mana boleh diterka 
hanya daku perlu meyakini 
ia adalah urusan Tuhanku 
mengapa aku cuba memikul urusan Tuhan 
serahkan hak Tuhan kepada Tuhan..

Wahai Tuhanku 
Engkau mengetahui zat rahsiaku 
daku sendiri tidak mengetahuinya 
tanpa pengetahuanku tentangnya 
daku serahkannya kepada Mu 
terimalah, terimalah, terimalah 
daku tidak hairan 
bagaimana Engkau menerima zat rahsiaku 
kerana Engkau yang paling rahsia 
Pemilik segala rahsia.



Ujian Allah




Ada yang mengatakan ujian itu adalah kesusahan pada tubuh bdan, kesusahan pada jiwa, apa untungnya allah menyusahkan jasad dan jiwa, bukankah ia tidak menambahkan keagungan dan kemuliann NYA, apalagi DIA Maha Mengasihani dan Maha Sopan-Santun

Pandanglah ujian dengan hatimu 
ujian adalah perbuatan Tuhanmu 
bukan untuk menghancurkan tetapi untuk meneguhkanmu 
bila kamu memperolehi keteguhan baharu kamu menjadi pilihan 
bila sudah lulus dan dipilih 
Dia bangga memperkenalkan kamu kepada makhluk-Nya 
keteguhan kamu melintasi ujian 
menjadi dalil pilihan-Nya adalah tepat 
inilah keadilan-Nya.

Ujian ditujukan kepada rohani bukan kepada jasad atau jiwa 
tujuannya untuk mengukur tauhid 
bukan sekadar untuk kesabaran 
apakah nilai sabar tanpa tauhid 
bukankah sabar juga bersama si kafir.

Ujian yang diterima dengan iman meneguhkan tauhid 
menambahkan kekuatan pandangan hati 
tidak berkelip memandang kepada Tuhan 
sehingga kepedihan ujian menjadi kemanisan.

Ujian adalah pentas sandiwara 
mempamerkan kebijaksanaan Tuan Pengarah 
bila engkau diberi watak menderita 
hingga berjaya membuat penonton menangis 
ketahuilah 
engkau adalah pelakun penting 
diasuh untuk menjadi bintang 
bakal menerima ganjaran lumayan.

Apabila engkau menjadi pelakun 
apa bezanya watak gembira dengan watak duka 
skrip di tangan Tuan Pengarah.


Wednesday, October 31, 2012

Puisi ALLAH MELIPUTI SEGALA SESUATU


Mereka berkata alam menjadi dalil wujud Allah 
aku pandang pada alam 
Allah tidak kelihatan 
mana mungkin ada kekuatan alam 
mempamer wujud Tuhan 
bukankah Allah tidak memerlukan alam 
Dia yang zahir dan Dia yang batin 
Dia yang awal dan Dia yang akhir.
Aku pandang ke dalam hatiku 
zat rahsiaku diterangi Rahsia Ilahi 
kemudian akau pandang kepada alam 
baharu aku melihat Cahaya-Nya meliputi alam 
aku pandang lagi kepada alam 
cahaya-Nya kembali terhijab dari pandangan 
lalu aku pindahkan alam ke dalam hatiku 
aku kembali melihat  Cahaya Ilahi meliputi alam.

Cahaya-Nya hanya boleh dipandang oleh zat rahsiaku 
apabila aku menyatu dengan zat rahsiaku 
tanpa takwil tanpa hujah tanpa terka 
tanpa ulasan tanpa kupasan tanpa huraian 
hanya yakin dan larut di dalam keyakinan 
bahawa aku tidak terpisah daripada zat rahsiaku 
baharu dapat aku saksikan Cahaya-Nya 
tanpa rupa tanpa warna 
hanya jelira di dalam yakin 
sesungguhnya Cahaya Engkau yang aku pandang.

Apa jua yang nyata 
bila aku halakan pandangan ke sana 
daku tidak melihat wujud di situ 
hinggalah akau halakan pandangan ke dalam hati 
baharulah aku melihat wujud menyertainya.

“Hidup adalah Pergeseran Masa & Putaran Hari"


Hidup adalah pergeseran masa&putaran hari.
Terimalah kehidupanmu&relakanlah.
Hentikan keinginanmu,kau akan merdeka. Yang paling senang adalh orang yang percaya diri. Zat yang memberi akan memberi rezki
Pemberian darinya selalu terjaga,Selalu baru tidak kadaluwarsa. Qana’ah itu selalu lega, Maka tiada sesuatu yang memperbudakkannya.
Sampai bila aku terikat&terjerat,terus berusaha pulang&berangkat. Jauh rumah jauh keluarga. Tidak tahu pula hakku bagaimana.
Mengembara didunia dari timur ke barat…kerakusanku tidak peduli maut menunggu. Menerima itu kaya…bukan kerana banyaknya harta…
Kulihat harta itu menambah kerakusanmu. Seperti kau tidak akan mati saja…Pernahkah kau puas bila tiba waktumu??? “Lantas kau berkata,”Aku telah cukup…aku telah redha…”Meniaraplah dihadapan Allah,jangan meniarap kepada manusia. Menerimalah dengan memutuskan keinginan. Sungguh kemuliaan itu dalam ketiadaan keinginan. Jangan berhajat pada sanak saudara. Orang yang kaya tiada berhajat kepada manusia.
“Wahai sipengumpul dunia! Waktu terus kian berlalu…terkunci rapat semua pintu…Sambil kau fikir bagaimana mewujudkan angan-angan…Entah mudah atau sulit kau buru jua.
Kau kumpulkan harta!!! “Katakanlah padaku, sudahkah kau kumpulkan??? “Hai pemburu harta!…Hari-hari kian meninggalkanmu. Hartamu dilirik ahli warismu. Milikmu hanyalaj yang kau infakkan. Zat yang membahagi, akan memberimu rezki. Pemberian darinya selalu terjaga, Selalu baru takkan binasa…Qana’ah itu selalu menerima. Tidak pernah tergesa atau berduka..
“Kewiraan adalah pada ringgit, jika boleh kau meninggalkannya, Itulah taqwa muslim sesungguhnya…
“Jangan kau tertipu oleh alim ulama…berjubah & berserban…atau pula diwajah nampak kezuhudannya…! “Perlihatkanlah ringgit padanya…Tahulah kau kecintaan atau kewiraannya…”Wahai yang tidur nyenyak dimalam hari&gembira di awalnya…Berbagai kejadiaan mengetuk akhir malam. Jangan kau sukai malam yang baik awalnya, Boleh jadi akhirnya menyalakan api…
“Jika rezkimu masih jauh jua. Sabar, & terimalah apa yang ada. Tidak perlu kau payah memburunya. Jika memang bahagiaanmu, tentu & pasti akan datang jua…”Wahai pemburu rezki yang masih jauh. Percuma saja kau lelah. Yang kuat kadang tidak mendapat apa-apa, sedangkan lalat & ulat yang lemah dapat banyak jua.
“Tinggalkan kegilaan & gemerlap dunia. Jangan kau tertipu oleh perlumbaannya. Terimalah apa yang diberikan oleh Ar-Rahman. Sungguh Qana’ah itu harta yang tak akan pernah habisnya. Meskipun berlebihan yang kau kumpulkan. Tidak bermanfaat bagimu dalam kehidupan.
Kulihat waktu tiada abadi…Masa& umurku akan lenyap sama sekali…Orang bodoh adalah orang yang memperturutkan hawa nafsunya,serta penuh keinginan belaka. “Demi umurku! Pemuja dunia akhirnya menyesal jua. Bila dunia pergi dia merasa rugi…Bila dunia datang keinginannya pun terus memuncak…Banyak orang berusaha yang haram, Ia temukan kejahatan atas kejahatan…”Sungguh menghairankan…Ia musuh tapi dirindukan…
” Wahai orang-orang yang tertipu oleh dunia!
Siang kau tidur dan malas. Malam pun kau tidur & hina…Kau tertipu oleh sesuatu yang fana…Kau bahagia dalam khayalan. Persis orang tidur yang tertipu dengan kelazatan. Akhir kesibukanmu hanyalah kebosanan( borink kata budak-budak sekarang) Demikianlah kehidupan haiwan-haiwan!
“Alangkah indahnya syair yang berbunyi: “!Ingan…dunia itu fitnah bagi seseorang. Tiap saat ia pergi & datang…Jika pergi, bersabarlah…Jika datang……bersyukurlah….



Puisi ILMU & MAKRIFAT


Wahai yang tidak aku kenali 
ku panjat gunung yang tinggi 
sangkaku Engkau berada di puncaknya 
namun tidak ku temui Engkau di sana.
Lalu aku terjun dari puncak gunung 
jika Engkau ada pasti Engkau tidak membiarkan daku.

Tangan Kudrat Iradat-Mu menyambar ku 
aku terbang dengan sayap Rahmani-Mu 
mengembara ke seluruh alam maya 
namun tidak ku temui Engkau di dalam alam.

Hatiku mengatakan Engkau ada 
lalu aku keluar daripada alam 
dan aku terjun ke dalam hatiku.

Di sana aku temui kebodohanku 
bodohnya aku menyangka akulah Aku 
sedangkan Dia jualah Aku 
dan aku tiada beserta Dia.

Bila aku tiada beserta Dia 
tinggallah Dia sendirian 
rindulah Dia kepada diriku 
lalu Dia terjun ke dalam hatinya 
di sana Dia berjumpa Aku 
Aku menyambutnya dengan tersenyum.

Aku dan Dia 
Dia dan Aku 
bukan dua dan bukan Satu 
satu masih berbentuk 
masih berjarak titik atas dengan bawah 
sedangkan Aku dan Dia 
tiada antara 
bukan juga titik yang halus 
titik yang halus masih menempati ruang 
sedangkan Aku dan Dia 
tiada rupa tiada bentuk tiada ruang tiada zaman.

Aku adalah Dia 
Dia adalah Aku 
tiada beza antara Aku dan Dia 
bila aku cuba mengenali Dia 
aku tidak kenal lagi diriku 
aku tidak kenal lagi diri Dia 
bila dia cuba mengenali diriku 
dia tidak kenal lagi dirinya 
dia tidak kenal lagi diriku.

Tiada lagi kenyataan 
tiada juga keghaiban.

Pengenalan sebenar adalah tidak kenal 
pengetahuan sebenar adalah tidak tahu.

Aku adalah rahsia Dia 
Dia adalah rahsia Aku 
usah diganggu rahsia ini.

Fakta-Fakta Menarik Mengenai Permainan Catur





Edukesyenel

Tahukah anda Catur ialah permainan yang kompleks dan di sesetengah negara permainan catur adalah sebahagian silibus pelajaran sekolah rendah? Tak tahu? Sila baca ok......